Sprzedaż firmy, czyli jak sprzedać biznes. Sprawdź co warto o tym wiedzieć

Wysokie szklane wieżowce na tle nieba, w których znajdują się siedziby firm

Sprzedaż firmy, czyli jak sprzedać biznes. Sprawdź co warto o tym wiedzieć

Być może dla niektórych zabrzmi to przynajmniej dziwnie, ale specjaliści uważają, że warto prowadzić swój biznes w taki sposób, jakbyś chciał ją sprzedać. Nawet jeśli teraz nawet o tym nie myślisz. Jednak uwierz nam, że twoje myślenie może się nagle zmienić, gdy na drodze napotkasz pierwsze większe trudności finansowe. Co oczywiście wcale nie musi się zdarzyć! Powodem takiego myślenia, a potem nawet rzeczywistej chęci sprzedaży firmy, mogą być też inne aspekty. Chociażby kłótnia ze wspólnikami.

Jak więc sprzedać biznes? Jakie są zalety sprzedaży biznesu? Jak przygotować się do sprzedaży firmy? Kiedy jest najlepszy moment na sprzedaż? I co jeszcze warto o tym wszystkim wiedzieć? Na wszystkie te i bardzo podobne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Kiedy jest dobry moment na sprzedaż firmy?

Wielu specjalistów jest zdania, że właściciele powinny planować sprzedaż swojej firmy przynajmniej z dwuletnim wyprzedzeniem. Odpowiednie przygotowanie niesie ze sobą wiele korzyści, między innymi na uporządkowanie spraw czy poprawę dokumentacji finansowej. Jeśli poprawimy wszystkie ewentualne błędy czy niedoskonałości, to nasz biznes niewątpliwie będzie bardziej atrakcyjny dla potencjalnych nabywców.

Mężczyzna siedzący przy biurku przed komputerem i zastanawiający się nad sprzedażą firmy

Źródło: Pexels

Statystyki pokazują, że jedynie około 20 procent firm rzeczywiście będzie sprzedanych. A więc pewnie wszyscy pewnie się już domyślają, że czas jest tutaj naprawdę bardzo ważny. Nie można jednak sprzedać biznesu z dnia dna dzień. Nabywcy bowiem, kupując firmę, chcą być przecież pewni, że kupują biznes dochodowy. Rynek zmienia się właściwie cały czas, a naszym zadaniem, jako przedsiębiorców, jest ciągłe monitorowanie go.

Dlaczego? Bowiem niezwykle istotne jest, abyśmy mogli reklamować naszą firmę, jako lidera na rynku i o silnej pozycji. Nie czekajmy ze sprzedażą, aż nadejdzie jakieś pogorszenie albo aktywa staną się przestarzałe. Oba te aspekty mogą zdecydowanie uszczuplić wartość naszego biznesu, który zamierzamy sprzedać.

Jak zbudować wartość swojej firmy?

  • Procedury. Ważne w tym wypadku jest mierzenie dosłownie wszystkiego, co możliwe, spisanie procedur czy automatyzacja zadań.
  • Forma prawna. Planując sprzedaż firmy warto jest przekształcić ją chociażby w spółkę z o.o. Firmę należy bowiem osadzić na podmiocie, który posiada tak zwaną osobowość prawną.
  • Zdolność kredytowa. Chodzi tutaj o świadome budowanie zdolności kredytowej. To generowanie przychodów czy regularne płacenie podatku.
  • Przewidywalny przychód. Jak o taki zadbać? Przede wszystkim poprzez zawieranie długofalowych umów oraz pozyskiwanie stabilnych klientów.
  • Procedury pozyskania klientów. Ważne są również procedury, które dostarczają nam informacji, w jaki sposób trafiają do nas nasi klienci.
  • Zastrzeżenie znaków towarowych. To działanie powinno być jednym z priorytetów.
  • Wartość oparta na środkach trwałych. Zawsze warto dbać o to, aby towar rotował jak najszybciej. Liczba towaru zalegającego na półkach w magazynie powinna zaś być jak najmniejsza.
  • Dodatni cashflow. Oczywistym jest fakt, że dodatni cashflow jest właściwie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania firmy. Niemal zawsze jednak można go poprawić.
Właściciel przedsiębiorstwa siedzący za biurkiem w garniturze sprzedający swoją firmę

Źródło: Pexels

Jak przebiega proces sprzedaży firmy?

Proces sprzedaży biznesu jest działaniem skomplikowanym. Na pewno dużo bardziej skomplikowanym niż chociażby sprzedaż działki budowlanej. Taki proces tez nie zawsze przebiega tak samo w przypadku różnych firm. Różni się on przede wszystkim od wielkości transakcji. Można jednak wskazać na pewien, naprawdę bardzo ogólny, plan sprzedaży firmy. Pozwala on przedsiębiorcom zorientować się, czego może się on spodziewać.

  • Określenie oraz wskazane, co tak właściwie wchodzi w skład sprzedaży.
  • Kolejnym krokiem jest wstępna, początkowa historia.
  • Ogłoszenie chęci sprzedaży naszego przedsiębiorstwa.
  • Bardzo ważna jest również weryfikacja wyceny oraz stanu przedsiębiorstwa przez nabywcę.
  • Kolejnym punktem są negocjacje ceny oraz warunków.
  • Ostatecznie jet finalizacja sprzedaży.

1 Comment on "Sprzedaż firmy, czyli jak sprzedać biznes. Sprawdź co warto o tym wiedzieć"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.


Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close